«Гра робить з
дитиною те, що вода з камінчиками» (С.Русова)
Дитина – то є найбільша цінність і батьків, і
родини, і нації в цілому. Сьогодення вимагає від педагога бути для дітей не
керівником, а модератором, наставником і координатором у безмежному освітньому
просторі. Обов’язковою і невід’ємною умовою для реалізації цього завдання є
віддана, непідробна любов педагога до дітей. Маленькі діти душею відчувають
неправду і підробку, тому головне моє завдання, як вихователя, не порушити
хиткий міст довіри між мною та дітьми. Вважаю, що за допомогою гри можна знайти
шлях до серця кожної дитини, пробудити і розвинути її творчі здібності. Щоб
зберегти дитячу безпосередність, радісне сприйняття і відкриття світу,
організовую і залучаю дітей до різноманітних ігор, в яких навчаю дітей помічати
цікаве і красиве, цінне і невід’ємне у буденному.
Гра сприяє розвитку мислення дітей, розвиває
вміння чітко визначати проблему та шляхи її вирішення, розвитку вміння
опрацьовувати і аналізувати інформацію, бути відкритим до сприйняття думок
інших. Гра – це метод імітації прийняття рішень у різноманітних ситуаціях
шляхом гри за правилами, що вже вироблені учасниками. Гра
є «природним середовищем» малюків. Припинити ігрову діяльність силоміць –
означає загальмувати її розкриття і розвиток творчих здібностей. І навпаки,
якщо створювати сприятливі умови, вона вбиратиме в себе нову інформацію. Я
намагаюсь раціонально поєднувати гру з освітніми задачами. Таке поєднання
допомагає привернути увагу і досить тривалий час підтримувати інтерес дітей до
важливих і складних завдань, властивостей, явищ. А зацікавленість, впевненість
у своїх силах і задоволення від праці – це могутній стимул для пізнання.
Сформована пізнавальна активність стає фундаментом для подальшої творчості.
Тому весь день я пронизую грою, але не тільки розважальною, а й навчальною, що
потребує виконання складних розумових операцій – аналізу, синтезу. Завдяки
ігровим формам роботи вдається залучити всіх дітей навіть
пасивних, до систематичної розумової праці, дати їм змогу відчути успіх,
повірити в свої сили, а цим самим і зміцнювати своє здоров’я. Гра для дитини
найкраща насолода, в іграх виявляються всі її здібності, її нахили,
переживання. Спостерігайте дитину, коли вона грається, і ви знайдете ключ до розуміння її
душі. В українскій психолого-педагогічній науці загальноприйнятим є положення
про те, що гра — один з найголовніших засобів всебічного розвитку,
дошкільників. Саме ігрова діяльність, як ніяка інша, сприяє формуванню дитячого
колективу,
розвиткові позитивних взаємин у ньому, закладенню початків суспільної
спрямованості особистості вже на етапі дошкільного дитинства.
Таким чином, дитяча гра має виняткове значення
для розв'язання багатьох виховних завдань, насамперед, для становлення
дитячого колективу та розвитку в ньому доброзичливих взаємин. Навички
суспільної поведінки, набуті в ігровій діяльності з ровесниками, старшими та
молодшими дітьми, спонукають дошкільників до позитивних форм спілкування не
лише в грі, а й у повсякденному житті. Своєрідність гри дітей полягає в тому,
що в ній вони відображають навколишню дійсність — дії людей, їх взаємини,
зовнішні атрибути навколишнього. Водночас діти вносять у гру й елементи власної
уяви — чим вона багатша, тим цікавіша й змістовніша їхня діяльність. У грі
значно більше, ніж у будь-якій іншій діяльності, дитина може виявляти свою
самостійність, а це надзвичайно важливо для формування її як особистості. Адже
кожна дитина на власний розсуд «творить» гру, по-своєму відображає в ній
набуті знання про світ, в якому живе, виражаючи власне ставлення до нього.
Гратися іграшками дитину треба вчити, тому процес спілкування
дорослого з малим має обов'язково включати спільні ігрові дії. Спочатку
дорослий сам маніпулює якимось предметом у присутності маляти. Причому дії з
кожною іграшкою повинні відповідати її призначенню. Поступово до цього процесу
залучаю і дитину. Жвавий і веселий розподіл дітей на підгрупи сприяє виникненню
у них ще на етапі підготовки до гри хорошого настрою, доброзичливих взаємин між
її учасниками. Після закінчення гри обов'язково відзначаю ту групу дітей, яка
найбільш вдало і найдружніше, наприклад,
імітувала голоси тварин, і висловлюю при цьому побажання усім малятам
завжди гратися так злагоджено.
Отже, застосування таких простих прийомів
допомагає педагогу об'єднувати дітей у маленький колектив, в якому панує
емоційно забарвлений настрій, гарні відносини, піклування та допомога один
одному, що сприяє виникненню бажання всіх його учасників продовжувати спілкування і в
інших видах діяльності. Цілком погоджусь з Софією Федорівною Русовою: «Коли
дитина грається, вона уся захоплюється своєю забавкою, вона живе нею, вона
цілком переймається своїм творчим натхненням. Кожна здорова нормальна дитина
бажає гратися. Це природний стан дитини, коли вона грається. Гра робить з
дитиною те, що вода з камінчиками».
Комментарии
Отправить комментарий