Самоосвіта



Методична тема, над якою працюю: «Розвиток пізнавальних здібностей дітей раннього віку засобами сенсорики».
Розвиток предметної діяльності в ранньому віці ставить дитину перед необхідністю виділяти і враховувати в діях саме ті сенсорні ознаки предметів, які мають практичну значимість для виконання дій. Малюк легко відрізнить свою маленьку ложку від великої, якою користуються дорослі. Форма і величина предметів, за твердженням Башаевой, при необхідності виконати практична дія виділяється правильно. Колір дитиною сприймається важче, оскільки, на відміну від форми і величини, не надає великого впливу на виконання дій.
На 3-му році життя, як встановив Л.А. Венгер, Е.І. Пілюгіна, деякі добре знайомі малюкові предмети стають постійними зразками, з якими дитина порівнює властивості будь-яких об'єктів, наприклад трикутні об'єкти з "дахом", червоні з помідором. Дитина переходить до зорового співвіднесення властивостей предметів з міркою, якою виступає не тільки конкретний предмет, а й уявлення про нього.  
Г.А. Урунтаева виділила особливості сенсорного розвитку в ранньому дитинстві:
- Складається новий тип зовнішніх орієнтованих дій;
- Примірювання, а пізніше зорове співвідношення предметів за їх ознаками;
- Виникають уявлення про властивості предметів;
- Освоєння властивостей предметів визначається їх значимістю у практичній діяльності.
А.В. Запорожець вказував, що в дошкільному віці сприйняття перетворюється в особливу пізнавальну діяльність. Л.А. Венгер звертає увагу на те, що головними лініями розвитку сприйняття дошкільника виступають освоєння нових за змістом, структурою і характером дослідницьких дій і освоєння сенсорних еталонів.
Освоєння сенсорних еталонів не тільки значно розширює сферу пізнаваних дитиною властивостей, але і дозволяє відображати взаємозв'язок між ними. Сенсорні еталони - це уявлення про чуттєве сприйняття властивостей об'єктів. Ці уявлення характеризуються узагальненістю, так як в них закріплені найбільш суттєві головні якості. Осмисленість еталонів виражається у відповідній назві - слові. Еталони не існують окремо один від одного, а утворюють певні системи. Наприклад, спектр кольорів, шкала музичних звуків, система геометричних форм та ін, що складає їх системність.
Підводячи підсумок розвитку сенсорних здібностей дошкільника можна виділити наступне:
- зорове сприйняття стає провідним при ознайомленні з навколишнім;
- засвоюються сенсорні еталони;
- зростає цілеспрямованість, планомірність, керованість, усвідомленість сприйняття;
- з встановленням взаємозв'язків з мовою і мисленням сприйняття інтеллектуалізіруются.
Предметний світ - одна зі сфер, яку так само освоює людина, починаючи від пустушки, брязкальця, ложки і закінчуючи найскладнішими машинами, космічними апаратами і т.п. Без їх освоєння він не може нормально жити і розвиватися. Саме у віці до 3-х років дитина починає засвоювати існуючі в суспільстві способи вживання різних предметів. Знайомлячись з предметами і освоюючи їх, малюк виділяє різні їх ознаки, властивості, а отже, розвивається і його сприйняття.
Удосконалення дотикального сприйняття здійснюється разом із зоровим сприйняттям і розвитком рухів руки, а також таких психічних функцій, як увага, пам'ять, мислення. Основним завданням сенсорного розвитку є створення умов для формування сприйняття, як початковій ступені пізнання навколишньої дійсності. Спеціально створені умови - в процесі проведення занять і в повсякденному житті - дозволяють забезпечити накопичення різноманітних зорових, слухових, дотикових вражень, формувати елементарні уявлення про основні різновиди величини (великий - маленький), форми (круглий, квадратний, овальний і т.п.) , кольори (червоний, жовтий, оранжевий і ін.) У результаті стає можливим формування вміння виділяти різноманітні властивості предметів, орієнтуючись на колір, форму, величину, звуки, фактуру і т.п.
Актуальність обраної мною теми полягає в тому, що сенсорний розвиток, з одного боку, є фундаментом загального розумового розвитку дитини, з другого боку, має самостійне значення, оскільки повноцінне сприймання необхідне і для успішного навчання дитини у дитячому садку, у школі, і для багатьох видів праці.

Досліджуючи різноманітні інформаційні ресурси з обраного мною напрямку, я підвищувала свій рівень професійної підготовки засобами інтернет ресурсів.
Я зареєстрований учасник українського проекту «Якість освіти». 

В рамках українського проекту «Якість освіти» пройшла навчання у «WEB STEM школі – 2018» в період з 22.01.2018 по 29.01.2018 року.




















Переглянула вебінари цифрового видавництва MCFR та Видавничої групи «Основа»:
















Слухач Дистанційної академії
 Видавничої групи 
«Основа»
    
Слухач мережної академії  
Networking Academy компанії Cisco

   

                            Зареєстрований користувач порталу «Педрада»



Передплатник журналу цифрового видавництва MCFR

Участь в методичних заходах місцевого та районного рівнів

Дата проведення
Назва заходу
Місце проведення
(назва закладу)
Тема
21.10.2016
Семінар учителів початкових класів та вихователів ДНЗ
Нечволодівський НВК Куп'янської районної ради Харківської області
«Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу з дітьми старшого дошкільного віку ДНЗ та ЗНЗ району»
28.11.2016
Семінар-практикум для вихователів
Петропавлівський ДНЗ (ясла-садок) «Веселка» Петропавлівської сільської ради Куп'янського району Харківської області
«Діяльнісний підхід до організації навчальних досліджень дошкільників»
30.11.2016
Засідання круглого столу
Кислівський  ДНЗ (ясла-садок) «Сонечко» Кислівської сільської ради Куп'янського району Харківської області
«Компетентісний підхід в організації національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу»
17.02.2017
Інтерактивний семінар
Петропавлівський ДНЗ (ясла-садок) «Веселка» Петропавлівської сільської ради Куп'янського району Харківської області
«Формування логіко-математичної компетентності дошкільників»
27.04.2017
Інтерактивний семінар
Глушківський ДНЗ (ясла-садок) «Берізка» Глушківської сільської ради Куп'янського району Харківської області
«Медіа-освіта як напрям освітнього процесу в дошкільному закладі»
27.10.2017
Засідання круглого столу
Петропавлівський ДНЗ (ясла-садок) «Веселка» Петропавлівської сільської ради Куп'янського району Харківської області
«Фізкультурно-оздоровча робота в програмі розвитку «Українське дошкілля»



Комментарии