Методична тема, над якою працюю: «Розвиток пізнавальних здібностей дітей раннього віку засобами сенсорики».
Розвиток предметної діяльності в ранньому віці ставить
дитину перед необхідністю виділяти і враховувати в діях саме ті сенсорні ознаки
предметів, які мають практичну значимість для виконання дій. Малюк легко
відрізнить свою маленьку ложку від великої, якою користуються дорослі. Форма і
величина предметів, за твердженням Башаевой, при необхідності виконати
практична дія виділяється правильно. Колір дитиною сприймається важче,
оскільки, на відміну від форми і величини, не надає великого впливу на
виконання дій.
На 3-му році життя, як встановив Л.А. Венгер, Е.І.
Пілюгіна, деякі добре знайомі малюкові предмети стають постійними зразками, з
якими дитина порівнює властивості будь-яких об'єктів, наприклад трикутні
об'єкти з "дахом", червоні з помідором. Дитина
переходить до зорового співвіднесення властивостей предметів з міркою, якою
виступає не тільки конкретний предмет, а й уявлення про нього.
Г.А. Урунтаева виділила
особливості сенсорного розвитку в ранньому дитинстві:
- Складається новий тип зовнішніх
орієнтованих дій;
- Примірювання,
а пізніше зорове співвідношення предметів за їх
ознаками;
- Виникають уявлення про властивості
предметів;
- Освоєння властивостей предметів
визначається їх значимістю у практичній діяльності.
А.В. Запорожець
вказував, що в дошкільному віці сприйняття перетворюється в особливу
пізнавальну діяльність. Л.А. Венгер звертає увагу на те, що головними лініями
розвитку сприйняття дошкільника виступають освоєння нових за змістом,
структурою і характером дослідницьких дій і освоєння
сенсорних еталонів.
Освоєння
сенсорних еталонів не тільки значно розширює сферу пізнаваних дитиною
властивостей, але і дозволяє відображати взаємозв'язок між ними. Сенсорні
еталони - це уявлення про чуттєве сприйняття властивостей об'єктів. Ці
уявлення характеризуються узагальненістю, так як в них закріплені найбільш
суттєві головні якості. Осмисленість еталонів виражається у відповідній
назві - слові. Еталони не існують окремо один від одного, а утворюють певні
системи. Наприклад, спектр кольорів, шкала музичних звуків, система
геометричних форм та ін, що складає їх системність.
Підводячи
підсумок розвитку сенсорних здібностей дошкільника можна виділити наступне:
- зорове сприйняття
стає провідним при ознайомленні з навколишнім;
- засвоюються сенсорні
еталони;
- зростає
цілеспрямованість, планомірність, керованість, усвідомленість сприйняття;
- з встановленням
взаємозв'язків з мовою і мисленням сприйняття інтеллектуалізіруются.
Предметний світ - одна зі сфер,
яку так само освоює людина, починаючи від пустушки, брязкальця, ложки і
закінчуючи найскладнішими машинами, космічними апаратами і т.п. Без їх освоєння
він не може нормально жити і розвиватися. Саме у віці до
3-х років дитина починає засвоювати існуючі в суспільстві способи вживання
різних предметів. Знайомлячись з предметами і освоюючи їх, малюк виділяє різні
їх ознаки, властивості, а отже, розвивається і його сприйняття.
Удосконалення дотикального сприйняття здійснюється разом із зоровим
сприйняттям і розвитком рухів руки, а також таких психічних функцій, як увага,
пам'ять, мислення. Основним завданням сенсорного розвитку є створення умов для
формування сприйняття, як початковій ступені пізнання навколишньої дійсності.
Спеціально створені умови - в процесі проведення занять і в повсякденному житті
- дозволяють забезпечити накопичення різноманітних зорових, слухових, дотикових
вражень, формувати елементарні уявлення про основні різновиди величини (великий
- маленький), форми (круглий, квадратний, овальний і т.п.) , кольори (червоний,
жовтий, оранжевий і ін.) У результаті стає можливим формування вміння виділяти
різноманітні властивості предметів, орієнтуючись на колір, форму, величину,
звуки, фактуру і т.п.
Актуальність
обраної мною теми полягає в тому, що сенсорний розвиток, з одного боку, є
фундаментом загального розумового розвитку дитини, з другого боку, має
самостійне значення, оскільки повноцінне сприймання необхідне і для успішного
навчання дитини у дитячому садку, у школі, і для багатьох видів праці.
Досліджуючи різноманітні інформаційні ресурси з обраного
мною напрямку, я підвищувала свій рівень професійної підготовки засобами
інтернет ресурсів.
Я зареєстрований учасник українського проекту «Якість
освіти».
В рамках українського проекту
«Якість освіти» пройшла навчання у «WEB – STEM – школі – 2018» в період з 22.01.2018 по 29.01.2018
року.
Переглянула вебінари цифрового видавництва MCFR та
Видавничої групи «Основа»:
Слухач Дистанційної академії
Видавничої групи
«Основа»
Слухач мережної академії
Networking Academy компанії Cisco
Зареєстрований користувач порталу «Педрада»
Передплатник журналу цифрового видавництва MCFR
Участь в методичних заходах місцевого та районного
рівнів
Дата проведення
|
Назва заходу
|
Місце проведення
(назва закладу)
|
Тема
|
21.10.2016
|
Семінар учителів
початкових класів та вихователів ДНЗ
|
Нечволодівський НВК Куп'янської районної ради
Харківської області
|
«Методичні рекомендації щодо організації
освітнього процесу з дітьми старшого дошкільного віку ДНЗ та ЗНЗ району»
|
28.11.2016
|
Семінар-практикум для
вихователів
|
Петропавлівський ДНЗ (ясла-садок) «Веселка»
Петропавлівської сільської ради Куп'янського району Харківської області
|
«Діяльнісний підхід до організації навчальних
досліджень дошкільників»
|
30.11.2016
|
Засідання круглого
столу
|
Кислівський
ДНЗ (ясла-садок) «Сонечко» Кислівської сільської ради Куп'янського
району Харківської області
|
«Компетентісний підхід в організації
національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку в умовах
дошкільного навчального закладу»
|
17.02.2017
|
Інтерактивний семінар
|
Петропавлівський ДНЗ (ясла-садок) «Веселка»
Петропавлівської сільської ради Куп'янського району Харківської області
|
«Формування логіко-математичної компетентності
дошкільників»
|
27.04.2017
|
Інтерактивний семінар
|
Глушківський ДНЗ (ясла-садок) «Берізка»
Глушківської сільської ради Куп'янського району Харківської області
|
«Медіа-освіта як напрям освітнього процесу в
дошкільному закладі»
|
27.10.2017
|
Засідання круглого
столу
|
Петропавлівський ДНЗ (ясла-садок) «Веселка»
Петропавлівської сільської ради Куп'янського району Харківської області
|
«Фізкультурно-оздоровча робота в програмі
розвитку «Українське дошкілля»
|
Комментарии
Отправить комментарий